Dreigend personeelstekort bij heropening na lockdown
Eindelijk! Het einde van het coronatijdperk is in zicht. Veel terrassen mogen weer open en deze zomer mogen er weer evenementen worden georganiseerd. Dit is geweldig nieuws en de ondernemers kunnen niet wachten om eindelijk weer aan de slag te gaan. Zij stuiten nu alleen wel op het volgende probleem. Vooral in de horeca en de evenementensector is er namelijk sprake van een enorm personeelstekort. In deze blog lees je wat de oorzaak is van dit personeelstekort en wat de mogelijke oplossingen zijn.
Hoe komt het dat er een personeelstekort is ontstaan?
De langdurige sluiting van de horecasector en de evenementenbranche, heeft ervoor gezorgd dat personeel uit die sectoren massaal naar ander werk heeft gezocht. Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) laat weten dat er voor de coronacrisis zo’n 466.000 mensen in de horeca werkten, terwijl dat er nu 340.000 zijn. De SVH zegt dat één op de vijf werknemers de horeca heeft verlaten. Verder is er volgens FNV-bestuurslid Edwin Vlek al jaren een tekort aan vakmensen zoals koks, omdat minder jongeren voor een mbo-horecaopleiding kiezen.
Het personeelstekort is niet nieuw voor de horeca en evenementenbranche. Voor de crisis was er namelijk al sprake van een tekort. Dat tekort is nu alleen nog veel groter geworden. Dit is te wijten aan het feit dat de horecasector één van de slechtst betalende sectoren is en er vaak met flexibele contracten wordt gewerkt. De werknemers kiezen er dan sneller voor om in een andere sector naar meer zekerheid aan de slag te gaan.
Wat zijn mogelijke oplossingen voor het personeelstekort?
Volgens het UWV pak je het personeelstekort met de inzet van de volgende 4 pijlers aan:
1. Zorg ervoor dat je veel intensiever gaat werven. Dit kun je doen door meerdere wervingskanalen in te zetten en aanspraak te maken op inzetpremies.
2. Pas zo nodig de functie-eisen aan. Op die manier kun je een grotere doelgroep bereiken. Houd de drempel laag, zodat iedereen die iets voor de vacature voelt durft te solliciteren.
3. Creëer aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden. Dit zorgt ervoor dat een grotere groep mensen zal overwegen bij jouw onderneming te gaan werken. Bied bijvoorbeeld een flexibel rooster, een interessant salaris en doorgroeimogelijkheden of een duidelijk uitzicht op een vast contract aan.
4. Stel een interessante overwerkregeling op en vraag je huidige personeel om tijdelijk meer te werken. Het is belangrijk dat de werkdruk gezond blijft, anders kan je huidige personeel uitvallen wegens stress of ziekte en dit wil je juist voorkomen.
Voer een vlootschouw uit om meer inzicht in je personeelsbestand te krijgen
Een vlootschouw bestaat uit een kwantitatieve en kwalitatieve analyse van je personeelsbestand. Met de kwantitatieve analyse bekijk je hoeveel medewerkers je onderneming zou moeten tellen om in de toekomst winstgevend te blijven. Houd hierbij ontwikkelingen zoals de groei of krimp in de gaten, aangezien dit een ontwikkeling kan zijn waardoor je meer of minder personeel nodig gaat hebben. Ben je een ondernemer in de horeca, neem dan mee dat de vraag verschilt per seizoen.
De kwalitatieve analyse gaat over de kwaliteit van je personeel. Dit kun je analyseren door per medewerker uit te denken wat hun potentieel en performance is. Je kunt hier het beste een HR3P-model (Human Resources Performance Potentieel Portfolio) voor inzetten. Dit model helpt je om je personeel in vier verschillende categorieën te verdelen:
1. De achterblijvers (laag potentieel en performance)
2. De vraagtekens (lage performance, maar een hoger potentieel)
3. De werkbijen (hoge performance, maar een lager potentieel)
4. De goudhanen (hoog potentieel en performance)
De meeste successen behaal je natuurlijk met een grote groep goudhanen, maar de werkbijen helpen je ook om je onderneming constant te laten presteren. Hoe meer vraagtekens en achterblijvers je hebt, des te meer zij je onderneming kunnen schaden. Probeer personeel in die categorie uit te dagen om zichzelf te ontwikkelen.
Hoe zorg je voor de veiligheid en gezondheid van je personeel?
Wanneer je met personeel werkt, is het belangrijk dat je nadenkt over eventueel uitval door ziekte. Hoe zorg je ervoor dat het weggevallen personeel wordt opgevangen? Een zieke medewerker kan tot wel €260 euro per dag kosten. Je bent namelijk verplicht om (een deel van) het loon door te betalen bij ziekte en daarnaast dien je ook nog eens een vervanger uit te betalen. Je zou dit financieel kunnen oplossen door een ziekteverzuimverzekering af te sluiten. Deze verzekering dekt een deel van de kosten die je maakt als je personeel ziek wordt. Controleer ook meteen of de verzekeraar je tips kan geven om het verzuim binnen je personeelsbestand terug te kunnen dringen.
Daarnaast kun je ziekte onder je personeel tegengaan door voor duurzame inzetbaarheid te kiezen. Duurzame inzetbaarheid houdt volgens het Nederlands Normalisatie-instituut (NEN) het vermogen van de medewerker in om in de toekomst van meerwaarde voor de onderneming en zichzelf te blijven. Als werkgever kun je investeren in duurzame inzetbaarheid. Hiermee verminder je het ziekteverzuim en verhoog je de arbeidsproductiviteit. Onder duurzame inzetbaarheid vallen onder andere een goed arbobeleid en het aanbieden van gezondheidschecks zoals een Preventief Medisch Onderzoek (PMO) of een Periodiek Arbeidsgezondheidskundig Onderzoek (PAGO).
Verder is het belangrijk om zelf of via je HR-team een vinger aan de pols te houden bij je personeel. Voer gesprekken over het functioneren van je personeel, maar ook over hun inzetbaarheid. Vraag hierbij naar fitheid en motivatie om richting de pensioenleeftijd nog steeds gezond te kunnen werken. Je zou als werkgever zijnde zelfs subsidie voor duurzame inzetbaarheid kunnen aanvragen. Dit maakt het financieel mogelijk om je personeel op hogere leeftijd productief te blijven inzetten en om je leeftijdsbewuste personeelsbeleid op te schroeven.